Ingevolge een nieuwe beslissing (E.T. 129.460 dd. 01.07.2016) kan het intracommunautair vervoer o.a. bewezen worden a.d.h.v. een ‘bestemmingsdocument’. Hierna volgt een overzicht van de toepassingsvoorwaarden.
Opdat een belastingplichtige persoon een vrijgestelde intracommunautaire levering kan doen, dienen volgende voorwaarden cumulatief vervuld te zijn:
1) De koper is gevestigd in een andere EU-lidstaat met een geldig BTW-nummer;
2) De goederen worden vervoerd vanuit België naar een andere EU-lidstaat.
1) De koper is gevestigd in een andere EU-lidstaat met een geldig BTW nummer
De koper moet gevestigd zijn in een andere EU-lidstaat en gehouden zijn de goederen aldaar aan de BTW te onderwerpen. Hiertoe
dient de koper te beschikken over een geldig buitenlands BTW-nummer op
het moment van levering. De koper dient de aankoop in zijn BTW-aangifte
te verwerken als een intracommunautaire verwerving. De verkoper neemt
de levering op in het vak 46 (of 48 voor creditnota’s) van de
BTW-aangifte en dient een overeenstemmende IC-listing in.
2) De goederen worden vervoerd vanuit België naar een andere EU-lidstaat
De goederen moet vervoerd worden vanuit België met als bestemming een andere EU-lidstaat.
Aan
de fiscus moet het bewijs van dit vervoer bewezen worden a.d.h.v. een
geheel van gebruikelijke en overeenstemmende documenten, bv. bestelbons,
vervoerfacturen, vervoerbewijzen, betalingsstukken, contracten, … Elk bewijsstuk is toegelaten, maar geen enkel document is op zich voldoende.
Het
vervoerdocument vormt hierbij een essentieel bewijsstuk. Dergelijk
bewijsstuk is echter niet steeds een evidentie, bv. als de koper zelf
zorgt voor het vervoer. Daarom werd voorzien in een alternatief
bewijsdocument, nl. het bestemmingsdocument.
Het
bestemmingsdocument attesteert dat de goederen in het bezit zijn van de
koper in een andere EU-lidstaat dan België, ongeacht de overeengekomen
leveringsvoorwaarden. De koper dient dit document te ondertekenen.
De
leverancier kan per afzonderlijke levering vrij opteren voor dit
alternatief vervoerbewijs. Op het bestemmingsdocument mogen alle
intracommunautaire leveringen aan eenzelfde klant voor maximum drie
opeenvolgende kalendermaanden opgenomen worden.
Op het bestemmingsdocument moeten minstens volgende zaken opgenomen worden:
- de naam, het adres en het BE-nummer van de leverancier;
- de naam, het adres en het btw-identificatienummer (toegekend door een andere lidstaat dan België) van de koper;
-
de bevestiging dat het de aankomst van een intracommunautaire levering
van goederen in de zin van artikel 138, lid 1, van de richtlijn
2006/112/EG betreft;
- de periode waarop het document betrekking
heeft, i.e. de periode van maximaal drie opeenvolgende kalendermaanden
waarin de goederen door of voor rekening van de koper in ontvangst
werden genomen;
- met betrekking tot de geleverde goederen:
o een beschrijving van de geleverde goederen, meer bepaald hun gebruikelijke benaming en hoeveelheid;
o
een eenduidige verwijzing naar de factuur of facturen: per factuur het
factuurnummer en de datum van de factuur of, indien nog geen factuur
werd uitgereikt, een andere tussen de partijen gebruikte referentie die
ondubbelzinnig aan de factuur kan worden gelinkt (ordernummer, nummer
leveringsbon, nummer pro formafactuur, enz.) op voorwaarde dat zowel de
verkoper als de koper in het bezit zijn van een exemplaar van dergelijk
document;
o de maand en het jaar van de ontvangst van de geleverde goederen;
o
de plaats buiten België, maar binnen de Gemeenschap, van aankomst van
het vervoer van de goederen die het voorwerp zijn van de
intracommunautaire levering (lidstaat, stad/gemeente);
o de prijs in euro van de geleverde goederen (excl. btw);
Het
bestemmingsdocument moet getekend worden door de koper, of door een
persoon die daartoe door de koper werd aangeduid en die uit hoofde van
zijn administratieve functie binnen de onderneming mag geacht worden
kennis te hebben van de door de onderneming verrichte aankopen, met de
vermelding ‘Ontvangen voor …………’, naam en datum.
Het
bestemmingsdocument moet worden ondertekend binnen de drie maanden na
het verstrijken van de periode waarop het betrekking heeft. De
leverancier moet op voorhand de identiteit en de hoedanigheid van deze
persoon door de koper laten bevestigen en moet erop toezien dat hij in
het bezit komt van het ondertekende bestemmingsdocument.
De beslissing voorziet in een elektronische vorm van het bestemmingsdocument.
Er
geldt een weerlegbaar vermoeden van correctheid van het
bestemmingsdocument mits de verkoper eveneens de verkoopfactuur, de
betalingsbewijzen en de factuur met betrekking tot het vervoer (indien
het vervoer voor rekening van de verkoper gebeurt) kan voorleggen. Tevens
dient de levering op de IC-listing opgenomen te zijn en dient de
verkoper alles te doen wat redelijkerwijs binnen zijn mogelijkheden ligt
om ervoor te zorgen dat hij niet bij belastingfraude betrokken geraakt. Zoals
eerder gemeld is het bestemmingsdocument op zich niet voldoende om het
intracommunautair vervoer te verantwoorden. Het intracommunautair
vervoer dient bewezen te worden a.d.h.v. een geheel van gebruikelijke en
overeenstemmende documenten (zie punt 2, 2de alinea). Het bestemmingsdocument betreft een onderdeel van de bewijsstukken.
Bovenvermeld
bestemmingsdocument is een versoepeling van de bewijslast van een
intracommunautaire levering die in de praktijk vooral bij vervoer door
de koper een belangrijk bewijsdocument kan zijn.
Hier vindt u een voorbeeld van bestemmingsdocument.
Frank Sanctorum
September 2018